Výstražné vesty - není vesta jako vesta

Být viděn!

Od 1.1.2016 platí v ČR skutečně nová norma ČSN EN ISO 20471:2013 pro povinnou výbavu automobilů a týká se i výstražných vest.  Norma ČSN EN ISO 20471:2013 nahradila normu EN 471 s platností ke dni 1.10.2013. Norma nově specifikuje oděvy s vysokou viditelností, uvádí zkušební metody a požadavky na ně, kterými jsou především kvalita použitých materiálů a větší svítivost reflexních prvků. Tato norma je tedy především závazná pro výrobce!

Pro řidiče platí: kdo má výstražnou reflexní vestu vyrobenou do 31.12.2015 má vestu vyrobenou dle tehdy platné normy. Vesty s datem výroby 2016 už musí splňovat novou normu. Původní výstražné vesty s označením EN471 jsou tedy i dnes platné. Problém bude mít výrobce, který by vyráběl výstražné vesty se specifikací pro povinnou výbavu motorových vozidel a nesplňovala by nová kritéria.

Názor ze záchranářské praxe: Jako řidiči máme zákonnou povinnost mít ve vozidle povinně výstražnou vestu. Při silniční kontrole policisté chtějí vidět, zda v povinné výbavě výstražnou vestu vůbec máte. Nemají možnost při zastavení vozidla na silnici kontrolovat typ materiálu, ani svítivost (nemají na to vybavení, zkušební metody, pověření zkušebního ústavu...). Maximálně se tedy mohou orientovat dle štítku s údaji od výrobce na obalu vesty, nebo přímo na vestě. Ale tak to v praxi nechodí! Kdo by se přesto při silniční kontrole bál přísloví „kdo chce psa bít, vždycky si hůl najde" stačí, aby se zamyslel na následující větou, která není rozhodně návodem jak postupovat. Jako řidiči máme povinnost mít ve vozidle výstražnou vestu, ne vestu v originálním obalu, nebo se všitým štítkem. Pouze výrobce nesmí pro povinnou výbavu vozidla dodávat nevhodné vesty. Pokud ano, bude za to popotahován. A Vy si jen pamatujte, že určitě do auta patří vždy výstražná vesta určená pro povinnou výbavu motorových vozidel, ne nějaká hobby varianta pro sport a volný čas! Ale to platilo vždy. Splnění podmínek pro motorová vozidla označuje výrobce a tím i garantuje kvalitu vesty dle platné normy k datu výroby.

BÝT VIDĚT. Panika z výměny vest tedy není nutná. Jestli se ale budete cítit lépe a není Vám líto 60,-Kč, můžete si koupit novou reflexní vestu podle nové normy, protože při záchraně života určitě platí, že čím lépe jste na silnici vidět, tím lépe. Původní vestu (psát „starou vestu" když u většiny řidičů je nová, ještě nikdy nepoužitá, je asi nesmysl:-))) můžete směle použít třeba na označení nákladu, na kolo, jako „rozlišovák" na sport, pro chodce, kteří dnes mají povinnost být také reflexně označeni.

NOVÁ VESTA A ZAHRANIČÍ. Pokud budete investovat do nové výstražné vesty, zvažte, jestli se s Vaším autem můžete ocitnout v zahraničí. V České republice můžete mít oranžovou i žlutou reflexní vestu, ale všude v zahraničí v okolních zemích je povinná oranžová výstražná reflexní vesta! A dokonce i několi - dle počtu sedadel ve vozidle.

Na závěr: Nenoste reflexní prvky kvůli nařízením a zákonům, ale kvůli vlastnímu bezpečí a jako důkaz, že Vám záleží na životě Vašem i ostatních. Ušetřit za nekvalitní vestu, Vás může stát život.

Typ: Dejte si vestu do dosahu řidiče! Protože vesta v kufru auta, který Vám právě zmuchlalo auto za Vámi, které nedobrzdilo, bude pravděpodobně nedostpuná, protože kufr neotevřete a navíc: Vy chcete být vidět hned jak vystoupíte z auta a ne až se Vám povede najít vestu v kufru.

Typ: Více vest a velikost XXL. Dle zákona v ČR stačí jedna vesta. Ale: Viděli jste někdy auto na dálnici s defektem kola stojící na krajnici, kolem něho běhá muž ve vestě a žena kráčí hrdě BEZ vesty donést 100 m za auto výstražný trojúhelník? Každý z auta by měl být vestou zviditelněný! No a protože někdo je malý, někdo tlusty, tak se řiďte pravidlem: Do velké vesty se vejde každý (i když ji bude mít až po kolena), ale do malé jen někdo. V létě není problém, v zimě máte péřovku a ... velikost M najednou nestačí ani hubeňourovi.

 

Verze pro tisk - PDF, 314 Kb